Chleb gryczany

chleb gryczany

Ohh, chleb gryczany! Tyle się o nim naczytałam, tyle go przegryzłam dzięki kolegom z pracy. Aż w  końcu postanowiłam spróbować odtworzyć ten przepis w swojej kuchni.

 

Musicie mi uwierzyć, że ten chleb praktyczne „robi się sam”. Jedyny wysiłek, jaki tu czeka, to czas. Nie zajmuję go zatem i szybko polecam najprostszy, sprawdzony przepis.  Chleb nie ma charakterystycznego smaku gryki i przypomina konsystencją dobry chleb żytni. Polecam!

 

Chleb gryczany

 

Składniki:

 

  • 500 g kaszy gryczanej niepalonej (inaczej białej – znajdziecie ją praktycznie w każdym supermarkecie)
  • woda
  • sól
  • opcjonalnie: ziarna słonecznika, suszona śliwka, żurawina, pestki dyni, chia, siemię lniane…

 

Sposób przyrządzania:

Rano: kaszę wsypać do miski i zalać wodą – ciut ponad poziom. Wymieszać i odstawić na cały dzień.
Wieczorem: przemieszać ponownie kaszę w wodzie i jeśli trzeba (a zazwyczaj trzeba) dolać wody, aby poziom dalej się utrzymywał. W tym momencie możecie zauważyć, że w misce pojawiła się „pianka”.

 

Rano następnego dnia: kaszę zblednować na gęstą masę (uwaga: woda już nie powinna być ponad poziom – jeśli jest, lepiej odlać, bo ciasto może okazać się zbyt rzadkie), dodać sól i wymieszać wszystko łyżką. Nie martwcie się –  blender się nie spali, a masa na pewno zrobi się bardzo gęsta. W tym momencie można dodać również zioła, pestki słonecznika lub inny ulubiony dodatek (ok. 2 łyżki dodatków). Masę przełożyć do keksówki wyłożonej papierem do pieczenia. Blaszkę włożyć do zimnego piekarnika i pójść do pracy/szkoły.
Wieczorem: włączyć piekarnik i piec chleb gryczany przez ok 1h. w temperaturze ok. 200 stopni (do tzw. suchego payczka). Po tym czasie, wyłączyć piekarnik, uchylić drzwiczki i po 15 minutach wyciągnąć do pełnego wystudzenia.

 

Chleb gryczany idealnie będzie pasował w takiej kompozycji: kanapki z kozim serem i burakiem

Smacznego!

 



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *